Het verschil tussen USB-C en Thunderbolt 3

Wat is USB-C?

USB-C is de naam voor de nieuwe aansluiting met ronde vorm die je op steeds meer apparaten terugvindt. Het lijkt er zelfs op dat over een paar jaar iedere laptop, desktop, smartphone, monitor en ander device over een USB-C poort beschikt.
Dat is fijn, want als ieder apparaat over dezelfde aansluiting beschikt, heb je niet zo veel verschillende kabels of een adapter meer nodig.

De USB-C poort is rond van vorm, zie de afbeelding hiernaast.

Een MacBook met USB-C poort. Herkenbaar aan de ronde vorm. Deze poort ondersteunt Thunderbolt 3, dit is niet aan het uiterlijk te zien.

De USB-C poort kan ondersteuning bieden aan de volgende protocollen:

• Alle reguliere USB versies
  • HDMI
  • DVI
  • DisplayPort
  • Thunderbolt
  • VGA
  • Stroomoverdracht (tot
  • 100 W)
  • Ethernet

Het verschilt echter per apparaat wat  jouw USB-C poort kan.

Het ligt aan het apparaat wat jouw USB-C poort kan. Check dit dus in de handleiding van je product of op internet.

• Als je een beeldscherm wil aansluiten, check dan of de USB-C poort DisplayPort technologie ondersteunt. Dat staat dan expliciet vermeld.
  • Voor het opladen van jouw device, check dan of bij de USB-C poort Power, Power delivery of PD expliciet vermeld staat.

Dit in tegenstelling tot een Thunderbolt 3 poort, dit is simpel gezegd een USB-C poort die standaard de complete lijst aan mogelijkheden zoals 4K HDMI, opladen en 40Gbit/s dataoverdracht ondersteunt. Daar gaan we hieronder verder op in.

Wat is Thunderbolt 3?

thunderbolt 3De Thunderbolt 3 USB-C poort biedt dus ondersteuning aan een reeks protocollen zoals HDMI en stroomoverdracht. Thunderbolt 3 is de technologie die op dit moment het meeste uit USB-C haalt. Heeft je apparaat een Thunderbolt 3 aansluiting, dan ziet die aansluiting eruit zoals iedere andere USB-C poort.

Met elke Thunderbolt 3 poort kun je gegarandeerd het volgende:

• Snelheid tot 40 Gb/s voor gegevens­overdracht
  • Ondersteuning voor 2x 4K UltraHD beeldschermen
  • Opladen van hoofdapparaat via de poort tot 100W
  • Video output: HDMI, DVI, DisplayPort, VGA.
  • Via adapter naar: Ethernet , Thunderbolt 2.

Thunderbolt 3 is dus een USB-C poort met een gegarandeerd pakket aan functies.

Met een USB-C en Thunderbolt 3 Adapter of Hub kun je je oude randapparatuur aansluiten op deze nieuwe poort. Het mooie is dat deze krachtige poort is uit te breiden met hubs tot wel 10 poorten zoals HDMI, VGA, meerdere USB 3.0 en andere poorten.

Verschillende types USB (2.0, 3.0, 3.1, etc)

USB-C is de naam voor fysieke kenmerkende ronde aansluiting. Maar daarnaast zijn er ook verschillende soorten USB, welke verschillen in overdrachtssnelheid.

usb types
Van Links naar Rechts: USB2.0, USB3.0 en USB-C, let op de vierkante en daarna ronde vorm.

Op dit moment zijn dit de nog relevante versies van USB:

• USB 2.0
  • USB 3.0
  • USB 3.1
  • USB 3.1 Type-C (USB-C)

Al deze versies kun je tegenkomen in de fysieke USB-C aansluiting.

Overdrachtssnelheid in cijfers

USB-C heeft dus vele gedaantes, maar hoe verhouden die verschillende aansluitingen zich tot elkaar? Dat zie je in de tabel hieronder.

Naam (soort aansluiting) Data overdrachtsnelheid (maximaal)
Usb 2.0 (vierkant) 480 Mb/s
Usb 3.0 (vierkant, blauw) 5 Gb/s
Usb 3.1 Gen 1 (vierkant of USB-C) 5 Gb/s
Usb 3.1 Gen 2 (vierkant of USB-C) 10 Gb/s
Thunderbolt 3 (rond) 40 Gb/s

Je ziet hier goed hoe de ontwikkelingen zijn verlopen, en hoe groot de sprong is tussen USB-C (ook wel USB 3.1 Type-C (gen 1 of 2) genoemd) en Thunderbolt.

Werk je veel met geheugensticks, wil je snel opladen en wil je een externe monitor aansluiten met hoge resolutie van 4K?
Dan kun je kijken of je dit kunt doen via USB-C of Thunderbolt 3. Waarschijnlijk heb je hier een adapter voor nodig.

Samenvatting en conclusie

We vatten het verschil tussen Thunderbolt 3 en USB-C samen:

• USB-C is de nieuwe versie van USB die rond is van vorm.
  • Het verschilt per apparaat wat jouw USB-C poort kan.
  • Thunderbolt 3 is daarintegen een USB-C poort met een vast pakket aan functies (video-output, opladen, etc).
  • De poortvorm is dus hetzelfde, namelijk rond.
  • De twee zijn compatibel met elkaar, je kunt een USB-C apparaat uitsluiten op Thunderbolt 3 en andersom.
  • Het verschil tussen USB 2.0 tot en met USB 3.0 aan de ene kant en Thunderbolt 3 / USB-C is de nieuwe ronde vorm.
  • Een Thunderbolt 3 poort kan meer dan een USB-C poort.
    • 40Gbit/s vs 10Gbit/s
    • Standaard 100W opladen

Thunderbolt 3 is een technologie die een vaste set functies uit jouw USB-C poort haalt. Heb jij een USB-C poort zonder Thunderbolt 3, lees dan goed bij jouw fabrikant wat jouw apparaat kan. Wellicht kan de USB-C poort dan bijvoorbeeld geen stroomoverdracht of USB-C naar HDMI bieden.

Hoe weet ik of een USB-C poort beeldschermuitvoer ondersteunt?

De beste manier is online de manual of handleiding op te zoeken van de betreffende USB-C laptop.  In het eerste hoofdstuk na de inleiding wordt doorgaans een overzicht gegeven van welke knoppen en aansluitingen aanwezig zijn op de laptop. Zoek de beschrijving van de USB-C poort op. Wanneer daar vermeld staat dat DisplayPort, ALT-DP of video uitvoer wordt ondersteunt, dan kan je een beeldscherm met een standaard USB-C adapter aansluiten.

Staat dat er niet bij? Dan biedt een Universal Docking station uitkomst. Klik hier voor een overzicht.

Wie zijn wij?

Wij zijn dé webshop in USB-C en Thunderbolt 3 Adapters voor jou. Dankzij onze expertise in deze niche, kunnen wij je op maat gemaakt advies aanbieden en hebben wij de beste USB-C Adapters, Hubs en kabels kunnen samenstellen.

Onze producten komen van Apple-gecertificeerde fabrikanten en zijn van hoge kwaliteit.

Dankzij onze niche kunnen wij deze tegen een goede prijs aanbieden.

Neem een kijkje in onze samenstelling van de beste USB-C Adapters van dit moment.

Deal! – Koop een adapter boven 30,- en krijg een gratis adapter erbij kado! Bekijk de mogelijkheden!